پاورپوینت فصل ششم کتاب مقدمات برنامه ریزی درسی (سازماندهی محتوا و تجربیات یادگیری) نوشته حسن ملکی

دسته بندي : کتاب » روانشناسی و روانپزشکی
پاورپوینت فصل ششم کتاب مقدمات برنامه ریزی درسی (سازماندهی محتوا و تجربیات یادگیری) نوشته حسن ملکی در قالب pptx و در حجم 35 اسلاید:

بخشی از متن: 
شیوه های سازماندهی محتوای برنامه درسی 
رفتار آدمی به طور ناگهانی در خلال یک جلسه درس یا یک روز دچار تغییرات مهم نمی شود؛ بنابراین تغییر در شیوۀ تفکر عادات اساسی، داشته های اصلی و مؤثر در اعمال و نگرشها علایق پایدار و امثال اینها به کندی پیشرفت می کند.
گفتنی است که در سازماندهی برنامه درسی، عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی در یک نظام آموزشی با یکدیگر ارتباط و توالی می یابند. بر این اساس در تنظیم برنامه های درسی مسئله سازمان دادن به تجارب یادگیری اهمیت خاصی دارد زیرا کارایی تدریس و درجۀ وقوع تغييرات مهم در یادگیرندگان بدان وابسته است. در این قسمت به معرفی شیوه های سازماندهی محتوای برنامه درسی می پردازیم:

الف) سازماندهی بر اساس رشته های علمی
این شیوه رایج ترین شیوۀ سازماندهی محتواست. از دیرباز برنامه های درسی با این شیوه به عمل در می آمدند و اکنون نیز در اغلب کشورها به همین شکل انجام میشوند .
بعداً که رشته های مختلف علمی توسعه یافتند و معرفت بشری در رشته های مختلف نظم و ساختار پیدا کرد مواد درسی مدارس نیز همان عناوین را به خود گرفتند و دروسی مانند فیزیک شیمی ریاضیات، تاریخ، جغرافيا، تعليمات مدنی و امثال اینها در برنامه ها گنجانده شدند.
این شیوه از نظر آموزشی محدودیت هایی دارد که توضیح داده می شوند:
الف) با وجود این شیوه نمیتوان بسیاری از موضوعات اساسی تعلیم و تربیت را آموزش داد در حالی که اعضای جامعه باید موضوعاتی مانند حرفه آموزی، آموزش پیشگیری از اعتیاد مهارت های اجتماعی، بهداشت و غیره را یاد بگیرند.
ب) از آنجا که دانش بشر در عصر حاضر توسعه زیادی پیدا کرده است انفجار اطلاعات به کارگیری این شیوه تأکیدی غیر ضروری و حتی مضر است که باعث می شود اطلاعاتی به یادگیرنده منتقل شود که مدتی دیگر برای او سودمند نخواهد بود.

*توجه* 
برای دریافت فصل های دیگر روی لینک زیر کلیک کنید.
دسته بندی: کتاب » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 1662 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 35

حجم فایل:136 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252