پاورپوینت فصل سوم کتاب اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی (نظریه های برنامه درسی)

دسته بندي : کتاب » علوم تربیتی
پاورپوینت فصل سوم کتاب اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی (نظریه های برنامه درسی) نوشته کورش فتحی واجارگاه در قالب pptx و در حجم 40 اسلاید: 

بخشی از متن: 
در بسیاری از حوزه های معرفت ،بشری تلاشهای علمی به دو شاخه دانش نظری و دانش عملی تقسیم شده است. بدین ترتیب متخصصان بسیاری در یک حوزه علمی بررسیهای نظری را دنبال میکنند و قلمرو و مرزهای دانش را در آن حوزه توسعه میدهند و برخی دیگر براساس این چشم اندازهای جدید کاربردهای عملی را برای بهبود و پیشرفت مورد آزمون قرار میدهند. 
در رشته برنامه درسی میان متخصصان آن در خصوص نظریه برنامه درسی نوعی منازعه و کشمکش وجود دارد برخی منتقدان بر این باورند که تلاشهای برنامه  درسی و متخصصان این رشته بیشتر معطوف به عمل و یا مسائلی است که در مدارس و مراکز آموزشی اتفاق میافتد این گرایش بسوی عمل و گشودن گره های عملیاتی مانع از آن شده است که چشم اندازهای نظری بقدر کافی مورد نقد، بررسی و ارزیابی قرار گیرد بنابراین برنامه درسی رشته ای عمل زده است و راه منطقی در این گیرودار توجه بیش از پیش به مقوله های نظریه پردازی در برنامه درسی و ابعاد آن است. برای روشن تر شدن بحث ابتدا سعی میشود تعاریف مختلف نظریه نظریه برنامه درسی و فواید آنها را مورد بحث قرار دهیم و سپس انواع طبقه بندی های ارائه شده را بررسی میکنیم. 

مفهوم نطریه
الف) نظریه در علوم 
نسبت به سایر رشته های ،موجود علوم طبیعی نه قابل ملاحظه ای داشته اند. این پیشرفت زیاد نیز عمدتاً به پیشرفته بودن نظریه های علوم نسبت داده می شود. به این دلیل نظریه های علمی به عنوان مدلی برای سایر قلمروهای پژوهشی میدل گردیده اند. در تعریف نظریه علمی برداشتهای گوناگونی عرضه شده است. شاید کثیر الاستعمال ترین و پذیرفته ترین تعریف ارائه شده در این زمینه تعریف فیگل می باشد. تعریف فیگل در خصوص نظریه دارای چهار جنبه اساسی است :
۱ _ بیاناتی که بطور منطقی بیکدیگر مرتبط شده اند. 
2- تعمیم موارد ویژه و خاص 
٣- تبیین 
4 _ وحدت بخشیدن به داده های متجانس و قضایا 

زایس نتیجه می گیرد که نظریه علمی شامل: 
۱- چارچوب منطقی و وحدت یافته 
٢- تعميم 
3 _و یک مبنای تجربی است. 

(ب) نظریه در فلسفه 
این برداشت از نظریه که بقول اوکانر بیشتر مختص همین حوزه است، نظریه را مجموعه ای از مسائل مرتبط بهم تلقی می.کند. در این معنی فیلسوفان میتوانند در خصوص نظریه دانش، نظریه ارزش صحبت کنند. 

دسته بندی: کتاب » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1014 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:160 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252